Možná to bude znít zvláštně, ale pojištění lodi se mnoho neliší od pojištění automobilu. Také známe dva základní druhy pojištění a i v detailech si jsou více než podobná. Není se co divit – stejná rizika znamenají i stejné pojištění.

Pojištění odpovědnosti za škodu

Dalo by se říct, že jde o povinné ručení pro lodě. Jenže ono není tak úplně povinné, na rozdíl od motorových vozidel. Majitel lodě, která není určená k podnikání, nemusí ze zákona toto pojištění mít. Naopak, majitel lodí určených k podnikání (přeprava lidí, nebo materiál,…) se bez pojištění lodi neobejde.

Z tohoto pojištění jsou placeny škody, které řidič způsobí druhým osobám, stejně jako u povinného ručení.

Havarijní pojištění

Druhým typem je samozřejmě havarijní pojištění. To je takřka totožné s tím, které si můžete nechat sjednat pro své auto, nebo motorku. Může pokrývat tato základní rizika:

1) Havárii – pokud způsobíme havárii, tak je právě tento druh pojištění tím, který nám škodu vynahradí. I v případě, že škodu zaviní někdo jiný, je to jistější, než vymáhání škody po někom, kdo třeba ani pojištěný není (protože to u lodí povinné není)

2) Odcizení

3) Vandalismus

4) Živelní události

Kromě toho existují i připojištění. Asi to vůbec nejdůležitější je připojištění záchrany vraku. Vzhledem k tomu, že pojištění lodi je v České republice opravdu okrajové a nikdo nás do něj nenutí, je vše na nás – výběr správné pojišťovny (ty velké se jím ani nezabývají), stanovení vhodného limitu plnění a podobně. Motivací by nám mělo být, že voda je sice krásná, ale také nevyzpytatelná, proto bychom z respektu k ní měli své lodě pojišťovat.

Územní platnost

Pokud chceme loď používat i v zahraničí, měli bychom si dát pozor na územní platnost pojištění. Ta může být buď v České republice, v Evropě, nebo na celém světě. Samozřejmě, když už se svou lodí vyrazíme na moře, určitě je na místě si ji pojistit.